I min forrige artikkel diskuterte vi hvordan man kan få gjort mer ved å gjøre mindre. Der pekte jeg på de grunnleggende «Waste» i programvareutviklingen. Ved å eliminere disse en etter en, vil du være mye mer produktiv. I tillegg vil budskapet ditt og produktet du lager være mer treffsikker i markedet. I dag går vi litt i dybden på den første Waste: «Delvis gjort arbeid»
Waste #1 «Delvis gjort arbeid» betyr at din organisasjon eller ditt team skifter fokus fra en funksjonalitet/User Story før den er fullstendig gjort/DONE.
Definisjonen av «DONE» inkluderer som regel følgende:
- Spec review
- Unit testing
- Code review
- Integrasjonstester
- Dokumentasjon
- Deployment
«Delvis gjort arbeid» oppstår vanligvis av følgende mulige grunner:
- Prioritering av kravs/funksjonalitet inn i produkt backloggen skjer uten at man et helhetlig bilde av hvordan dette skal fungere eller at Produkteier ikke har god nok innsikt i markedsbehovet før implementasjonen tar til.
- For lite tekniske forberedelser av arkitektene som igjen resulterer i ekstra teknisk kompleksitet
- Avhengighetene mellom forskjellige krav og funksjonalitet ikke er godt analysert
- Avbrytelser av arbeid som plutselig får lavere prioritet enn det nye kravet
Hvordan eliminerer du «Delvis gjort arbeid»:
- Prøv å holde en tverrfaglig diskusjon med produkteier og andre interessehavere rundt hvilken verdi vil det nye kravet tilføre produktet.
- Reduser avstanden mellom Produkteier eller Business Analysten og utviklings teamet. «Nyttestøy» er viktig under implementasjonen.
- Evaluer arkitektonisk kompleksitet under estimeringsarbeidet. Om nødvendig bør du også gå inn for en vertikal slice/«spike» for å utrede kompleksiteten.
- Prøv å gjennomføre implementasjonen i et kryss-funksjonelt team der forskjellige faglige roller er representert.
- Kjør periodisk, gjerne ukentlig, gjennomgang og fintuning av produktbackloggen slik at avhengigheter blir bedre belyst og nye momenter for hvert krav tatt med.
- Respekter prioriteringen som er gjort og start aldri på en ny oppgave før den som pågår er fullført.
- Splitt og hersk. Det vil si at oppgavene/taskene som du identifiserer for hvert krav bør være så små mulig. Jeg operer med task-estimater på maks 2 dager. Er estimatet større, så deler jeg oppgaven i to. Er det lite senior-kompetanse i teamet, anbefaler jeg maks-estimatet. På 1 dag.
Er du usikker på hvordan dette kan gjøres i praksis, ta gjerne kontakt så hjelper vi deg og ditt team!
0 kommentarer